Dia Mundial de les Persones Consumidores
En el marc del Dia Mundial de les Persones Consumidores 2025, la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments, fem una campanya a favor del consum responsable adreçada a adolescents i joves.
Aquest col·lectiu és especialment vulnerable a les estafes i enganys que circulen per les xarxes socials i són, a més, el col·lectiu que menys reclamacions posen als Serveis Públics de Consum. De tots els expedients que ha tramitat la Diputació de Barcelona, només l’11% provenen de persones entre 18 i 35 anys.
Amb aquesta campanya volem alertar de les males pràctiques que proliferen a les xarxes socials i a les plataformes digitals i apropar els Serveis Públics de Consum de la demarcació a tota la ciutadania, però especialment al públic més jove.
Consells per estar alerta a la xarxa
- Desconfieu dels missatges rebuts a través de les xarxes socials o per correu electrònic de persones desconegudes i no cliqueu enllaços.
- No respongueu mai correus electrònics que sol·licitin dades personals o financeres.
- Aneu amb compte amb webs que us ofereixen gaudir, en descàrrega o en streaming, de pel·lícules, música o llibres de manera gratuïta i amb un simple formulari de registre. Les vostres dades podran ser utilitzades.
- Si feu servir portals de compravenda d'articles de segona mà, informeu-vos bé sobre la persona compradora o venedora, consulteu valoracions o comentaris d'altres usuaris i recordeu que en la compravenda entre particulars no s'apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció de consumidors.
- Malfieu-vos de pàgines que ofereixen, a preus anormalment reduïts, productes de luxe o d'alta gamma, podria tractar-se de productes falsificats o robats.
- Si descarregueu una aplicació per comprar per Internet, feu la descàrrega des de la pàgina oficial. Investigueu l'entitat desenvolupadora de l'aplicació, llegiu els comentaris i la puntuació atorgada per altres persones usuàries i consulteu els termes legals i la política de privacitat.