IX Jornades de memòria democràtica d'Osona i el Lluçanès

Dilluns, 17 de novembre de 2025

El Voltreganès acull les IX Jornades de Memòria Democràtica d'Osona i el Lluçanès, dedicades al paper de l’esport durant el franquisme.

Els dies 21 i 22 de novembre, Sant Hipòlit de Voltregà i les Masies de Voltregà seran l’escenari de les IX Jornades de Memòria Democràtica d’Osona i el Lluçanès, enguany dedicades al tema “L’esport, un espai de memòria entre generacions”.

El Voltreganès, terra d’hoquei i d’una llarga tradició esportiva, acollirà aquesta edició que vol reflexionar sobre el paper que va tenir l’esport durant el franquisme com a eina de control ideològic i de propaganda, així com sobre la manera com les diverses generacions han viscut i entès la pràctica esportiva.

Durant la II República, l’esport va viure una etapa d’expansió i de promoció de valors com la salut, la integració social i la convivència. També es va convertir en un espai de denúncia contra els totalitarismes, com va succeir amb les Olimpíades Populars de Barcelona de 1936, organitzades com a alternativa als Jocs Olímpics de Berlín, tot i que finalment no es van poder celebrar a causa de l’esclat de la Guerra Civil.

Amb la instauració del règim franquista (1939-1975), la pràctica esportiva va passar a ser fortament controlada per la FET y de las JONS, convertint-se en un instrument de vigilància, adoctrinament i repressió tant en l’àmbit educatiu com en l’esport federat.

Les Jornades també serviran per honorar les persones del Voltreganès que van ser jutjades i represaliades pel franquisme, amb un acte institucional d’anul·lació dels judicis sumaríssims que tindrà lloc dissabte als Jardins del Despujol.


PROGRAMA

Divendres 21 de novembre
Teatre de Sant Hipòlit de Voltregà

  • 9.00 h – Benvinguda i acte de relleu de Vic com a municipi amfitrió de les X Jornades.
  • 9.15 h – Presentació de la pel·lícula L’Heroi de Berlín, de Stephen Hopkins.
  • 9.30 h – Projecció del film L’Heroi de Berlín.
  • 11.30 h – Pausa cafè.
  • 12.00 h – Taula rodona “El paper de l’esport en la societat. Com s’encaixa?”, amb Oleguer Presas, Ramon Sitjà i Maria Anglada (CP Voltregà). Moderador: Ramon Besa.
  • 13.00 h – Presentació de treballs de recerca.
  • 13.30 h – Cloenda.

 

Dissabte 22 de novembre
Jardins del Despujol – Les Masies de Voltregà

  • 10.00 h – Acte d’obertura.
  • 10.10 h – Conferència “El franquisme i l’esport” a càrrec del Dr. Carles Santacana (UB).
  • 10.45 h – Acte institucional d’anul·lació dels judicis sumaríssims del Voltreganès, amb la presència del Sr. Xavier Menéndez i Pablo, Director General de Memòria Històrica.
  • Intervenció musical de Santi Eizaguirre i cloenda.
Darrera actualització: 17.11.2025 | 11:24